7 millioner til løk-bønder
Regjeringen foreslår å sette av sju millioner kroner til kompensasjon for løkprodusenter som ikke får solgt varer på grunn av nye grenseverdier for kadmium.
Stortinget vedtok i mars at bøndene skal få dekket 95 prosent av tapet ved for høye kadmiumnivåer, mens regjeringen opprinnelig foreslo 70 prosent.
Det kommer fram i forslaget til revidert nasjonalbudsjett.
Stortinget vedtok i mars at bøndene skal få dekket 95 prosent av tapet ved for høye kadmiumnivåer, mens regjeringen opprinnelig foreslo 70 prosent.
Det kommer fram i forslaget til revidert nasjonalbudsjett.
Kilde:
NRK Innlandet
Foto: KI generert